Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Många elbilslögner på en gång

Svar på Ulrik Peterssons insändare ”Jag vill ha en dieselbil” i Sydöstran den 17 juni:
Myter • Publicerad 19 juni 2024
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Elbilar från Tesla var mest sålda bilen i världen förra året.
Elbilar från Tesla var mest sålda bilen i världen förra året.Foto: Polisen

I sitt inlägg lyckas Ulrik Petersson sprida fyra myter och en lögn om elbilar.

Myt 1: Produktionen av en elbil kräver så mycket energi att den skapar mer utsläpp än en förbränningsbil.

Annons

Fakta: Visserligen bildas mer koldioxid vid elbils- än fossilbilstillverkning. Men fossilbilens försprång äts snabbt upp när bilarna börjar köras. Studier visar att redan efter 1150 mil är elbilen bättre för miljön. Det gäller i Sverige. Men även i länder med smutsigare elproduktion är elbilen renare än fossilbilen, låt vara att det krävs några tusen mils längre körsträcka.

Myt 2: Politiker försöker tvinga på människor elbilar.

Fakta: Elbilar kostar bara 360 kronor i skatt per år, fossilbilar mångdubbelt mera. Anledningen är de kostnader som utsläppen från fossilbilar för med sig. Det fanns en elbilssubvention, men den är borttagen av nuvarande regering.

Myt 3: En elbil som brinner går inte att släcka.

Fakta: Elbilar brinner för det första mer sällan än fossilbilar, enligt MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Att det inte skulle gå att släcka en brand i en elbil är lögn. Läs på MSB:s hemsida!

Myt 4: Barnarbete och koboltbrytning.

Fakta: Det förekommer missförhållanden vid brytning av kobolt. Det är en anledning till att tillverkarna av bilbatterier slutar använda kobolt. I produktion finns redan litiumjärnfosfatbatterier, LFP, som inte innehåller kobolt, inte heller nickel. Men Ulrik, du vet kanske att kobolt används vid framställning av oljeprodukter? Såvitt jag vet har det inte presenterats någon metod för att ersätta den kobolten.

Ulrik Petersson påstår dessutom att övergången till elbilar är dömd att misslyckas. Tja, förra året var världens mest sålda bil en Tesla.

Du kan fortsätta slåss mot väderkvarnarna, Ulrik, men dina lögner är frånkörda för länge sedan!

Gunnar Svensson, Glad elbilsförare, Karlskrona

Annons
Annons
Annons
Annons