Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Sydostlänken är bra för hela Sverige

Stora järnvägssatsningar som Sydostlänken behövs för tillväxten, säkerheten och klimatet. Nu när ekonomin tar fart igen behöver regeringen besluta om snabb byggstart.
Sydostlänken • Publicerad 28 april 2024
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Per Richardsson VD Sparbanken
Per Richardsson VD Sparbanken

Södra Sverige väntar spänt på vart det pekar: Grönt ljus, nya fördröjningar eller totalstopp?

Vi på Sparbanken i Karlshamn möter oron hos våra kunder, såväl privatpersoner som små och stora företag, som befarar att satsningen på Sydostlänken kan hamna på is.

”Vi på Sparbanken i Karlshamn möter oron hos våra kunder, såväl privatpersoner som små och stora företag, som befarar att satsningen på Sydostlänken kan hamna på is.”
Per Richardsson, Sparbanken
Annons

Att Sydostlänken är avgörande för näringslivet i Blekinge, däribland Volvo Cars i Olofström med 2 500 anställda, råder det inget tvivel om.

Som bank har vi stor erfarenhet av ekonomiska prognoser och kalkyler. Därför vill vi bidra med vårt perspektiv. De senaste årens ekonomiska miljö har varit tuff men om en defensiv inställning får för stort inflytande över värderingen av kostnader och nytta kring infrastruktur hamnar Sverige fel.

Nationell säkerhet: Sveriges inträde i Nato ställer nya krav på infrastrukturen. Trupp och materiel ska transporteras på robusta nät. Marinbasen i Karlskrona och F17 i Kallinge har fått ökad betydelse. ”Det måste investeras mer i infrastruktur, både militär och civil”, sade Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg i Ekots lördagsintervju nyss.

Näringsliv: Stora företag ropar efter Sydostlänken. Volvo Cars, säger rakt ut att tillverkningen i Olofström flyttar om projektet skjuts på framtiden. Om 2 500 jobb hamnar utomlands blir det kännbar förlust för industrilandet Sverige. IKEA i Älmhult skulle också drabbas hårt om Sydostlänken går om intet.

Klimatet: I dag körs gods mellan Älmhult och Olofström med diesellok. Att elektrifiera sträckan är en lågt hängande frukt som sänker Sveriges utsläpp i linje med regeringens inriktning. Huvudskälet till att Volvo tvekar kring Olofströmsfabriken är att transporterna med diesellok motverkar företagets mål att vara koldioxidneutrala 2040.

Efter de senaste årens ekonomiska vinter börjar vårtecknen visa sig. Inflationen faller och Riksbanken förväntas sänka räntan flera steg under året.

Finansminister Elisabeth Svantesson har aviserat om en mer expansiv politik och lovat att Sverige ska satsa sig ur lågkonjunkturen. Då finns få bättre verktyg än satsningar på infrastruktur som skapar möjligheter för företag att investera och växa.

Inflationsbekämpningen har fungerat. Sveriges statsskuld är till och med lägre än före pandemin. Sverige har råd – däremot har vi inte råd att tappa konkurrenskraft genom att vänta med förstärkningen av järnvägsnätet.

Vi uppmuntrar nu infrastrukturminister Andreas Carlsson att lyssna på Natochefen, näringslivet och finansministern, och ta chansen att satsa Sverige ur lågkonjunkturen.

Hela landet tjänar på en snabb byggstart för Sydostlänken.

Per Richardsson, vd, Sparbanken i Karlshamn

Annons
Annons
Annons
Annons