Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ledare: Kom närmre Blekinge, Sveriges trädgård

Att bygga platsvarumärke är svårt.
Ledare • Publicerad tisdag 15:00
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
En demokratiserad havsutsikt - något för Blekinge?
En demokratiserad havsutsikt - något för Blekinge?Foto: Nils Lindgren

Det finns några olika metoder att använda:

Kursgårdsmetoden: Det enklaste är om de närmast sörjande tar en konferenshelg med diverse inspirerande föreläsare och kreativa konsulter som får spinna loss, och sedan, gärna med ett glas vin som inspirationsmedel, försöker klura ut något lagom vasst.

Annons

Då kan det landa i antingen något om ”vatten”, så att de som bor i skogen blir förbannade, eller så något om ”skogen”, så att de som bor vid vattnet känner sig förolämpade.

Konsultmetoden: Sen går det att hyra in konsulter som får köra varumärkesprocessen mer vetenskapligt. Konsultbrackor kostar pengar och stimulerar populistiska gnällmånsar som klagar över att pengarna kunde använts till något annat, oklart vad. Mer än att det är bättre om vi fortsätter att låta det vara dåligt så att vi inte riskerar att det bli sämre.

”Konsultbrackor kostar pengar och stimulerar populistiska gnällmånsar som klagar över att pengarna kunde använts till något annat, oklart vad. Mer än att det är bättre om vi fortsätter att låta det vara dåligt så att vi inte riskerar att det bli sämre.”
Stig-Björn Ljunggren

Demokratimetoden: En annan är att fråga folket vad de associerar med Blekinge. Då blir antagligen svaret ”Sveriges Trädgård” från såväl blekingar som övriga. De senare kommer antagligen att inte veta något alls, förutom att Blekinge ligger i Småland någonstans.

”Sveriges trädgård” är också vad folk tror när Sydöstran frågade i en enkätundersökning som redovisades i gårdagens tidning. Och 1/4-del trodde Blekinge hade som ledstjärna ”värt en omväg” ...

Fråga AI: Den artificiella intelligensen ChatGDP, anser att Blekinge borde ha en varumärkesprofil som "ta fasta på länets unika egenskaper och attraktioner”. Därför föreslår AI ”Sveriges Trädgård”! Eftersom det är inarbetat sen förr på grund av Blekinges ”gröna, lummiga natur och milda klimat”.

AI lyfter också fram Blekinges skärgård, ”en av de finaste i Sverige med orörda öar, fiskevatten och idylliska småstäder som Karlskrona och Ronneby.” Kanske ”Skärgårdens lugn och äventyr” är ett förslag.

Världsarvet är också något AI nämner. Typ ”historia vid havet” kan locka folk?

Men AI nämner också ”innovation och teknik” där varumärket i så fall borde bygga bilden av en teknologiskt stark region med Blekinge Tekniska Högskola som markör. Mer framtid än historia och lummig skog.

Sammanfattningsvis säger AI:

”Ett varumärke för Blekinge kan därför utgå från en kombination av naturskönhet, historisk djup, innovation och välmående – ett varumärke som signalerar en hållbar, idyllisk region med både moderna och historiska kvaliteter.”

Annons

Det låter vettigt. Mitt förslag är att gå i invanda fotspår. Det där med ”trädgård” är etablerat och därför gratis. Men det måste laddas med innovation och modernitet också, så det inte enbart är någon jäkla skogspromenad som erbjuds.

Varumärket måste också gå att konkretisera. Tänk ett löfte om att alla kan få köpa en havsnära tomt i Blekinge för rimligt pris för att kunna bygga sitt hus, kunna sätta barnen i ordningsamma skolor som ägnar sig åt kunskapsförmedling, samt till detta, en för Sverige unikt välfungerande infrastruktur?

Alltså byta ut det elaka ”Sveriges Albanien” till ”Svenska solkusten”?

Kanske en slogan av typen ”Blekinge - där kan du bo i ett vitrinskåp med utsikt över havet”?

Att sträva efter en demokratiserad havsutsikt är bättre än gnällmånsarnas förslag: ”Blekinge: Det gaur inte!”

Stig-Björn LjunggrenSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons