Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ledare: Med lögnen som metod

TV4:s avslöjande om Sverigedemokraternas trollfabrik illustrerar med all önskvärd tydlighet att hur partiet metodiskt begagnar sig av lögnen. Med dold kamera och genom att gå ”undercover” visar programmet Kalla faktas reporter hur partiet systematiskt och i stor utsträckning använder så kallade trollkonton på sociala medier.
Avslöjande • Publicerad 7 maj 2024
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Kalla Fakta har gått ”undercover” hos Sverigedemokraterna och visar hur partiet använder sig av en ”trollfabrik”.
Kalla Fakta har gått ”undercover” hos Sverigedemokraterna och visar hur partiet använder sig av en ”trollfabrik”.Foto: Stig-Björn Ljunggren

Alla partier försöker på olika sätt påverka opinionen. Det sker mer eller mindre öppet genom traditionella metoder, även om det ibland säkert finns anledning att ifrågasätta tillvägagångssätt och i vilken omfattning avsändaren är tydlig.

Inget annat parti organiserar emellertid som Sverigedemokraterna ett avancerat nätverk av hemliga konton som orkestrerar kampanjer och som kan styra vilka frågor som lyckas dominera sociala medier och känslomässigt engagera många nätkrigare.

Annons

I Kalla fakta-granskningen Undercover i Trollfabriken, som vars första del nu går att se på TV4, framgår att SD - på samma sätt som ryska trollfabriker framgångsrikt jobbat för att minska tilliten i andra länder och stärka högerextrema partier och kandidater som Donald Trump - i största hemlighet arbetat systematiskt med hemliga konton på sociala medier. Framför dold kamera medger partitjänstemän att de har anställda som har till uppgift att med en mängd påhittade konton göra inlägg som är formulerade för att spridas för att misskreditera politiska motståndare. Och allt verkar styras med partiledningens goda minne.

Det är inte bara användandet av falska konton, besattheten av invandring och förenklingen som är problemet - det är också den hårda tonen och avsaknad av saklighet. Sammantaget gör det sociala medier till en cocktail av konspirationsteorier och ett klimat som stimulerar hån av enskilda politiker och opinionsbildare.

”Det är inte bara användandet av falska konton, besattheten av invandring och förenklingen som är problemet - det är också den hårda tonen och avsaknad av saklighet. Sammantaget gör det sociala medier till en cocktail av konspirationsteorier och ett klimat som stimulerar hån av enskilda politiker och opinionsbildare.”
Markus Alexandersson

Det gör sociala medier till en slaskhink och kan dessutom fungera som en tändande gnista för enskilda våldsverkare.

Efter den högerextrema attacken vid ett möte arrangerat av Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Gubbängen förra veckan så har företrädare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet varnat för en utveckling mot att enskilda våldsverkare kan inspireras av viss retorik och utföra isolerade attacker.

Trollfabrikerna kan därmed sägas vara länken mellan de kostymklädda sverigedemokrater som står på presskonferenser med regeringens ministrar och de nätkrigare och andra som står för den radikala högerns ”skitgöra”; eller om man så vill: gummibandet som SD:s partiledning vill ska vara osynligt, men som när det kommer fram i ljuset synliggör det nätverk som är så typiskt för hur sådana här rörelse fungerar.

Redan i valrörelsen 2022 avslöjade tidningen Dagens ETC att SD systematiskt ägnade sig åt trollfabriker. De visade att till synes ”oskyldiga” grupper på Facebook, där man exempelvis säger sig stötta den svenska polisen eller värna svenska traditioner, styrs av Sverigedemokraterna och att falska konton används för att piska igång diskussioner för att få andra att bli upprörda över ”rätt” saker.

Det blev inte så mycket uppmärksamhet den gången. Kanske blir det mer när det nu är tv som gör samma typ av avslöjande och där användandet av dold kamera gör det svårare för SD att som tidigare blåneka till att man har en egen trollfabrik?

En annan pikant sak i sammanhanget - klarlagd i en ny rapport från tankesmedjan Tiden - visar att SD systematiskt slussar kommunala partistöd till partiernas centrala pengar. Det innebär att kommunala skattepengar som betalas ut till SD i Blekinges kommuner kanske går direkt till SD:s trollfabriker.

I boken ”Marionetterna: en berättelse om världen som politisk teater”, utgiven förra året, visar författaren och akademiledamoten Ingrid Carlberg hur konsten att påverka genom andra aktörer än dem man tror är en väl beprövad ”konst”. Sovjetregimen behärskade detta hantverk bättre än de flesta och det har överlevt och förändrats i takt med hur medieutbudet har förändrats.

När man ser tillsynes ärliga grupperingar demonstrera, eller för den delen beundransvärda initiativ på Facebook, kan det mycket väl vara orkestrerat av en aktör som av förklarliga skäl inte vill synas. Exempelvis avslöjades nyligen att bakom demonstrerande bönder låg såväl en högerextrem tankesmedja som finansieras av oljebolag och med nära koppling till Ungerns premiärminister Viktor Orban.

Annons

Det kräver uppmärksamhet och medvetenhet om hur det kan ser ut. Inte minst från media. Därför är det välkommet att Kalla fakta-redaktionen äntligen lyft på locket till SD:s trollfabrik.

SD hade aldrig ägnat sig åt trollfabrikerna om de inte varit övertygade om att de är en framgångsfaktor. Programmet i TV4 visar att SD-toppen är medvetna om att de tar en risk, att fabriken är en tillgång så länge de inte är kända men kan vara en nackdel om de kommer ut i ljuset.

Lögnerna och det hårda klimatet har bidragit till långsiktiga förändringar i opinionen och sannolikt till partiets senaste valframgång - och därmed till att föra Ulf Kristersson till statsministerposten.

Han brukar säga att han inte tar ansvar för andra partier än sitt eget, men vad som är problematiskt för honom är att just SD är det största partiet i den konstellation som utgör hans regeringsunderlag och till stora delar dikterar den politik som är hans regeringspolitik.

Därför är hamnar frågan om trollfabrikerna också i hans knä

Markus AlexanderssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons