Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ledare: Tveksamt med Magister Nordström

Läraren och influeraren Magister Nordström föreläste under måndagen i Sölvesborg under Blekinges psykiatrivecka. Det är högst tveksamt om det var ett klokt val.
Psykiatriveckan • Publicerad måndag 15:00
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Rickard Nordström är läraren som är känd som Magister Nordström.
Rickard Nordström är läraren som är känd som Magister Nordström.Foto: Claes Hall

Den här veckan pågår den årliga psykiatriveckan i Blekinge, eller Ett Blekinge för hälsa, som arrangemanget kallas från och med i år.

Det är ett lovvärt initiativ som Region Blekinge tillsammans med länets kommuner, studieförbundet SV och Hjärnkoll står bakom. Programmet innehåller flera intressanta punkter och kunniga föreläsare.

Annons

Det är emellertid en punkt som sticker ut, i negativ bemärkelse.

Rickard Nordström är mellanstadielärare Vellinge kommun men har blivit känd som influerare på sociala medier, med exempelvis flera hundra tusen följare på Tiktok.

Med sitt alias Magister Nordström har han ett brett register av inlägg på sina sociala mediekonton: han dansar och skämtar, puffar för sin podcast, lanserar tävlingar genom sponsrade samarbeten, gör inlägg om läxor och ger sin syn på undervisning för elever med neuroosykiatriska funktionshinder. Bland mycket annat.

Han ger, milt uttryckt, ett jovialiskt intryck och är säkert en inspirerande och engagerad lärare.

Innan han han hamnade i skolvärlden var han säljare och tyckte nog, när han trädde in i skolvärlden, att det där med skola var lite uråldrigt. Det behövdes lite klatschiga värdeord, sociala mediekonton - och en webshop där man kunde sälja mössor och annat.

Dessutom började han kalla sitt klassrum för kunskapsfabriken. Med många följare kunde han också göra reklam. Det har han också gjort - för vitt skilda saker som dammsugare, kontorsmöbler och tid på gokartbanan.

Nu marknadsför han också ADHD-utredningar. För 29 000 kronor kan en familj köpa en egen utredning, Nordström säger sig själv kunna garantera att utredningarna håller bra kvalitet.

Lärarnas yrkesetiska råd tycker inte att kombinationen är så lyckad. Yrkesetiska rådet menar att ”medlemmar av en profession som är så beroende av tillit som lärarkåren är kan inte utan vidare växla mellan sin yrkesroll och till exempel rollen som influerare eller försäljare på nätet”.

Ordförande i rådet är för övrigt Jesper Rehn, lärare i Ronneby och Liberalernas ordförande i Blekinge. Han är för övrigt vice ordförande i studieförbundet SV, som är en av arrangörerna.

Tidningen Vi lärare uppmärksammade yrkesetiska rådets kritik, vilket fick Mikael Asper, mångårig ordförande för lärarnas fackliga organisation i Sölvesborg, att ifrågasätta det rimliga i att Magister Nordström ska föreläsa för lärarna i Sölvesborg, vilket BLT var först med att berätta.

Annons

Aspers synpunkt är rimlig.

Nordström har kritiserats flera gånger utan att uppenbarligen bry sig särskilt mycket om kritiken. Affärsmodellen är ju etablerad och tycks fungera; betalda samarbeten fortsätter, liksom anställningen i Höllviken - och tydligen även uppdragen som föreläsare.

Det ringar även in en del andra frågeställningar.

Föreläsningsbranschen är en betydande business. Den erbjuder möjligheter för kunniga människor att möta en publik, men också att det ibland är viktigast hur någonting sägs än vad som sägs.

Den som kan showa, ta en scen och framföra ett budskap utan att tvivla och kanske framkalla ett och annat skratt efterfrågas mer än dem som kanske tar sig an ett ämne mer seriöst.

”Den som kan showa, ta en scen och framföra ett budskap utan att tvivla och kanske framkalla ett och annat skratt efterfrågas mer än dem som kanske tar sig an ett ämne mer seriöst.”
Markus Alexandersson

Sådan är vår tid. Den som är på konferens ska underhållas också, det är ofta mindre viktigt om det som sägs är evidensbaserat.

Sedan ska man inte underskatta kändisskapet, kända personer lockar och alla evenemang behöver sina affischpersoner. Och ändå blir man numera inte sällan genom att ha många följare på sociala medier.

Det handlar i slutändan om balansen, om att som arrangör göra kloka avvägningar.

Att Magister Nordström kan anlitas och vara tämligen framgångsrik säger kanske något om vår tids marknadsskola, att det inte alltid är tydligt för lärarna om de faktiskt är säljare för en kommersiell verksamhet, att det liksom ibland flyter samman.

För Magister Nordström är försäljning av dammsugare kanske bara en förlängning av att agera på en marknad där skolan ibland betraktas som en svara som vilken som helst.

Det är bra att Sveriges lärare i Sölvesborg reagerade. Någon annan borde ha reagerat tidigare.

Markus AlexanderssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons