Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Göran Johnsson: Ledarkrönika: Stå på er Blekinge!

För några dagar sedan kom beskedet från regeringen att Sydostlänken ska förverkligas.
Göran Johnsson
Sydostlänken • Publicerad 11 juli 2024
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Sydöstran politiska etikett är socialdemokratisk.
Göran Johnsson välkomnar positivt beskedet om Sydostlänken.
Göran Johnsson välkomnar positivt beskedet om Sydostlänken.Foto: Johan Nilsson/TT

Ett välkommet besked. Sydostlänken ska binda samman Älmhult, Olofström och Karlshamn. Det blir en 58 kilometer lång elektrifierad järnväg för gods- och persontrafik som ansluter till Blekinge kustbana. Byggstarten ska ske någon gång mellan 2027-2029.

Enligt regeringsbeslutet ska Trafikverket nu gå vidare med projektet. Det av Trafikverket delvis reviderade förslaget har alltså nu fått grönt ljus.

Annons

Gott så.

Den förra socialdemokratiska regeringen hade också fattat beslut om att bygga Sydostlänken. Det var detta beslut som nu blev reviderat av Trafikverket och regeringen. Nu håller vi alla tummar för att Sydostlänken förverkligas med byggstart helst 2027.

Vad denna beslutsprocess visar är att vi som bor i denna region måste kämpa hårt för att slå vakt om våra intressen.

Mina år i Stockholmsmiljön har lärt mig att de som inte närmarkerar beslutsfattarna hamnar längre tillbaka i kön. Detta gäller i högsta grad investeringar i vägar och järnvägar. Det berg av underhållsskulder som byggts upp under årtionden kräver många miljarder kronor för att komma i balans.

”Politiker, näringslivsföreträdare och fackliga organisationer i Blekinge får nu inte vika en millimeter. Järnvägen ska påbörjas enligt det regeringsbeslut som nu är fattat.”
Göran Johnsson

Hål i asfalten på vägen har vi alla sett och signalfel när man åker tåg har också de flesta upplevt. På alla håll i landet ställs krav på investeringar i infrastrukturen. Inte minst i norra Sverige måste stora investeringar göras för att malmbanan och den nya industri som byggs upp ska ha effektiva transporter.

Konkurrensen om investeringsmedel är inte över förrän Sydostlänken är påbörjad. Politiker, näringslivsföreträdare och fackliga organisationer i Blekinge får nu inte vika en millimeter. Järnvägen ska påbörjas enligt det regeringsbeslut som nu är fattat.

Vi i Blekinge måste framöver bli effektivare i vårt utvecklingsarbete för att flera ungdomar ska vilja stanna kvar i länet i stället för att flytta. Ska vi få inflyttning så gäller samma sak. Alla regioner vill ha inflyttning, så konkurrensen är tuff.

Det jobb som är gjort med varumärket BLEKINGE. KOM NÄRMARE är bra. Men låt nu inte varumärkesjobbet bli en hyllvärmare.

Jag vill se länsföreträdare och kommunalpolitiker som sätter länets bästa före den egna politiska profileringen.

Jag vill också se näringslivsföreträdare som, förutom att de utvecklar sina företag, också står upp för Blekinges bästa.

Annons

Det arbete som vi gör i företagsklustret Techtank är bra. Vi kan och skall utveckla det arbetet vidare. Här samarbetar snart sjuttio företag med representanter från forskning och utbildning med politiker från Region Blekinge.

Nu ger vi järnet för Sydostlänken och vårt kära Blekinge.

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Annons
Annons
Annons
Annons