Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Även elever med utländsk bakgrund kan ha välutbildade föräldrar

Replik till ”Fler med utländsk bakgrund i friskolorna” Ulla Hamilton Sydöstran 16/1.
Friskolor • Publicerad 17 januari 2024
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Sträck på er alla lärare på Sunnadalskolan och på andra kommunala skolor runt om i landet som tar ansvar också för elever med sämre förutsättningar”, skriver Inge Johansson.
”Sträck på er alla lärare på Sunnadalskolan och på andra kommunala skolor runt om i landet som tar ansvar också för elever med sämre förutsättningar”, skriver Inge Johansson.Foto: Mattias Mattisson

Vd:n för Friskolornas riksförbund ägnar en stor del av sitt svar åt att tala om att friskolorna minsann har elever med utländsk bakgrund. Det är sant, men de är elever med goda förutsättningar och utbildade föräldrar och de har gjort aktiva skolval. De är inte representativa för den ordinäre invandraren.

”Segregation är en samhällsutmaning” skriver Hamilton och avhänder sig ansvar, men det ingår i skolans uppdrag att bidra till god samhällsutveckling genom att aktivt ta ansvar för mindre segregation.

Annons

Jag har pekat på boendesegregationen som ett av problemen, men det betyder inte att det är fritt fram för marknadsskolan att förstärka den. Tvärtom så behöver skolan ta ansvar som motverkar boendesegregationen.

Att friskoleelever visar bättre resultat än andra elever bevisar skolornas olika villkor och segregationens omfattning. När jag skriver att friskolorna inte är bättre skolor, så vågar Hamilton inte invända mot det, men hon underförstår likväl de egna kollegorna i de vinstdrivande skolkoncernerna när hon hänvisar till ”goda exempel I skolvärlden att lära av”.

”Att friskoleelever visar bättre resultat än andra elever bevisar skolornas olika villkor och segregationens omfattning”
Inge Johansson

Vi har aldrig i modern tid haft en så destruktiv segregation och så olika villkor för barn, elever och lärare som vi har idag i vår svenska grundskola. Att främja likvärdigheten är ett samhällsansvar, men det fritar inte Friskolornas riksförbund från sitt ansvar, vilket tyvärr är essensen i Hamiltons replik.

Slutligen. En likvärdigare skola skapar bättre förutsättningar för alla. Den bidrar också till bättre ordning och reda. Det betyder inte att mera ansvar läggs över på eleverna, som Hamilton förmodligen medvetet missförstår. Men det betyder att alla elever, lärare och skolledare får likvärdigare förutsättningar för att utföra sitt arbete.

Så sträck på er alla lärare på Sunnadalskolan, på kommunala skolor runt om i landet som tar ansvar också för elever med sämre förutsättningar, för alla våra vanliga invandrare och som tar sig an den pedagogiska kompetens och besitter den pedagogiska förmåga som det arbetet påfordrar.

Inge Johansson

Annons
Annons
Annons
Annons