Han syr och lagar efter vandaler
Vi träffar Bergkvarabuss egen skräddare i Torskors. I skrädderiet tar Bogdan Zajaczkowski emot bussinredning från hela koncernen. Han är förvånad över hur mycket som förstörs i bussarna bara i Karlskrona.
– Det är ungdomar som gör det, ungdomar som vill visa sig tuffa inför sina kompisar. Jag förstår inte varför, det är bara så.
Verkstadschefen Christer Sunnerhage berättar att när bussarna storstädas var sjätte vecka kollar Bogdan hur det ser ut på tygfronten. Det räcker med en liten glipa i klädseln till ett ryggstöd för att lusten att riva upp ännu mer ska väckas hos vissa passagerare.
– När väl en stol är sönderriven går man på nästa. Man måste stoppa och laga direkt för att minska skadegörelsen så gott det går.
Varje år kostar skadegörelsen på Bergkvarabussarna flera miljoner kronor. Men som Christer Sunnerhage konstaterar: Det ger i alla fall sysselsättning.
Bogdan Zajaczkowski älskar sitt arbete. Han visar stolt upp skrädderiet som är fullt av olika tyger och sömnadsredskap.
– Kollektivtrafiken i Karlskrona använder röda och blå tyger, men på andra håll har man valt andra färger, som svart och grönt.
Från början är Bogdan Zajaczkowski tapetserare. Han utbildade sig i Polen och arbetade där med att göra bilinredningar. För fyra år sedan kom han till Bergkvarabuss där han servar nästan hela koncernen. En koncern med närmare nio hundra bussar från Stockholm i norr till tyska Hamburg i söder.
Även om Bogdan Zajaczkowski gillar sitt jobb tycker han att det är tråkigt att se hur somliga resenärer behandlar hans arbete. Tygerna slits sönder, stoppningen rivs ut och smulas sönder på golvet. I vissa nackstöd är det hål rakt igenom. Sällan leder skadegörelsen till polisanmälningar.
– Det är väldigt svårt att förhindra sabbet, säger Christer Sunnerhage.
– Chaufförerna kan inte göra något. Det är mest sätena längst bak i bussen som förstörs, det är där de tuffaste ungdomarna sätter sig, och chaufförerna måste koncentrera sig på körningen.
Att byta ut de stoppade sätena mot plast eller metallvarianter är heller inget alternativ.
– Det handlar ju om komfort. Våra resenärer måste kunna åka bekvämt, säger Christer Sunnerhage.
Så det ser ut som om Bogdan Zajaczkowski kommer att ha fortsatt fullt upp i sitt lilla skrädderi i Torskors. Det är heller inte utan stolthet som yrkeshantverkare som han förvandlar förstörda säten så att de nästan är som nya igen.