Högskolans film väcker heta känslor
Blekinge Tekniska Högskolas reklam för sin skola har väckt starka känslor. I reklamen visas en man som sliter i något papper samtidigt som det börjar brinna i hans kläder. För att släcka elden kastar sig mannen utför en klippa och landar i havet.
– Det där är inte bra att visa för barn, säger flera kritiker som vänt sig till Sydöstran.
– Jag har full respekt för åsikterna, men tycker samtidigt att man skulle kunna se filmen som, om man nu är rädd för att barnen påverkas negativt, en varningssignal att inte leka med elden, säger Lennart Förberg.
> Ska väcka intresse
Fast det är förstås inte meningen. Avsikten med reklamen är att väcka intresse för studier vid Blekinge Tekniska Högskola.
– Eftersom antalet studenter som går ut minskar i hela landet så har detta medfört en knivskarp konkurrens om eleverna. Och för att nå igenom mediabruset måste vi söka starka signaler. Jag tycker vi lyckats, säger Förberg.
> Prisbelönt bolag
Reklamfilmen har gjorts av AB Kultfilm.
– Och det är ett prisbelönt reklamfilmsbolag vilket borgar för kvalité. Dessutom användes en professionell stuntman, Robert Fohlin, vid inspelningarna som för övrigt omgärdades med mycket starka säkerhetsarrangemang, säger Lennart Förberg.
Han tycker inte att reklamen är misslyckad när den väcker negativa reaktioner.
– Men visst är den stark. Och det krävs som sagt för att nå igenom i mediabruset, säger Förberg.