På turistmässan knyts kontakterna
– Jag var med på fjolårets mässa innan jag fick jobbet som turistchef och förstod då hur viktig den är för oss. Det är på mässan vi träffar researrangörer, journalister och den turistande allmänheten.
Drygt 50 000 personer, varav hälften branschfolk, trängs och trivs i den internationella världen där främmande språk surrar och exotiska resmål samsas med mera näraliggande trakter.
Mässan pågår torsdag till söndag. Blekingemontern har i år fått en relativt undanskymd plats på andra våningen i den stora mässhallen; alldeles bakom skåningarna som breder ut sig rejält.
– Men skåningarna vill ha ett utökat samarbete med oss i Blekinge. Vi betraktas som ett komplement till det utbud som Skåne har. Likaså jobbar vi gärna tillsammans med smålänningarna som satsar på Glasriket och Astrid Lindgrens Värld. De blir ju trevliga utflyktsmål för våra egna turister. Allt samarbete gynnar turistnäringen.
– Nu skall vi lägga mera krut på att bjuda in journalister och resesäljare till Blekinge. Det är först på plats de får en känsla för landskapet.
Torsten Karlén vill också nå helt nya kundkategorier.
– Enligt de undersökningar som är gjorda återkommer hela 85 till 90 procent av våra turister. Det är ju en fantastisk hög siffra och det allra roligaste är att alla verkar nöjda!
– Men det gäller alltså att förnya och föryngra turisterna, genom eget arbete och genom samarbete.
Inte minst skall Blekinge marknadsföras som ett golflandskap. Sju förstklassiga banor med i princip åretrunt-öppet ger nya signaler åt en köpstark grupp.