Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Nej, Jesus var inte socialist!

Kyrkovalet står för dörren. Den 19 september har alla Svenska kyrkans medlemmar rätt att rösta i detta val, där deltagandet för fyra år sedan blev överraskande stort i jämförelse med närmast föregående val 2013. Ändock är ett tjugoprocentigt väljarengagemang naturligtvis otillräckligt utan att för den skull betraktas som odemokratiskt.
Publicerad 12 juli 2021
Detta är en opinionstext i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Valförrättning i Brännkyrka kyrka i Stockholm 2013.Omkring 5,5 miljoner av Svenska kyrkans medlemmar har rätt att rösta i dagens kyrkoval, men valdeltagandet har bara varit omkring tolv procent de senaste två valen.
Valförrättning i Brännkyrka kyrka i Stockholm 2013.Omkring 5,5 miljoner av Svenska kyrkans medlemmar har rätt att rösta i dagens kyrkoval, men valdeltagandet har bara varit omkring tolv procent de senaste två valen.Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Bättre att en femtedel av fem miljoner väljare deltar än inga alls, bör man svara dem som förringar kyrkovalet.Och låt oss då inför denna i god ordning demokratiska drabbning hoppas, att vi slipper partipolitiskt härstammande floskleri debatten av renodlat sekulärt slag. De som ställer upp som kandidater till Svenska kyrkans tre beslutsnivåer –kyrkomötet, stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige –skall vara medvetna om vilken Herre (med stort H) de har att tjäna.

Och det är inte partiet. Den påminnelsen riktas förstås främst till kandidaterna i de tre partipolitiska nomineringsgrupperna i kyrkomötet: Centerpartiet, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. I rollerna som valda har de åtagit sig att tjäna kyrkan, vars grundläggande uppgifter, främst utövade på församlingsplanet, är att fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva mission och diakoni.

Annons

Annie Lööf, Stefan Löfvén och Jimmie Åkesson må vara storheter på sin respektive arena. Men här skall de ligga i lä. Deras partivänner i kyrkan har att verka för att stärka och utveckla gudstjänster, bredda och förstärka undervisningen samt också koncentrera sig på offensiv mission och aktiva diakonala insatser.I kyrkan skall egenkär och från politiken hämtad maktutövning vara bannlyst. Och ett upprepande av den kände S-debattörens och chefredaktörens, Göran Greider, Twitterpåstående (6/9 2014) att ”Jesus var rätt mycket av socialist” är oönskat.

Sådana försök att ideologiskt annektera Honom är naturligtvis sakligt sett dömda att misslyckas. Förvisso är Socialdemokraternas kyrkopolitiska program i år ett klart framsteg i jämförelse med det förra kyrkovalets, där de andliga frågorna i stort sett lyste med sin frånvaro och Jesus inte nämndes.

Men kravet på en feministisk kyrkopolitik i detsamma borde ha lagts på hyllan med tanke på den totala kvinnodominansen i Svenska kyrkan som detaljerat redovisas i en skrivelse till kyrkostyrelsen i fjol (KsSkr 2020:5) och som bland annat visar, att fyra gånger fler kvinnor än män är anställda i pedagogiska uppgifter, att sju gånger fler kvinnor än män arbetar med diakonalt arbete, att nästan dubbelt så många kvinnor som män är kyrkomusiker och hela åtta gånger så många kvinnor som män återfinns i assisterande arbeten.

Bland totalt 369 personer med chefsuppgifter i landet –exempelvis kanslichef eller kyrkokamrer –är 225 kvinnor. I det centrala kyrkokansliet i Uppsala är cirka 70 procent av personalen kvinnor. Osv, Osv.Låt oss alltså få veta vad kandidaterna vill göra för kyrkan. Vad de vill göra för sitt parti, feminismen och socialismen vet vi redan.

Bengt Olof DikeTidigare, kyrkomötesledamot i 17 år, nu kyrkofullmäktigekandidat i Mörrum-Elleholms församling

Annons
Annons
Annons
Annons