Hanöhus kan finna livskraft och överleva på sikt
Beträffande innehållet i den pressrelease, utfärdad av Inger och Jan Lundmark den 16/1, rörande konkursbeslut av Hanöhus Hotell-Restaurang AB, känner vi som personal i nämnda företag, oss manade att ge våra spontana reaktioner och att yttra oss.
Det är givetvis tråkigt för oss att vår arbetsgivare tvingats försätta företaget i konkurs. Under vår anställing har vi vid ett flertal tillfällen påtalat för ledningen, att vissa förändringar var nödvändiga för bolagets fortsatta existens eller nå framgång. Tyvärr har våra synpunkter inte hörsammats.
Problemen med värme och ventilation samt det övriga som angetts, finner vi delvis bero på den borgensförbindelse, som paret Lundmark säger sig föbundit sig med fastighetsägaren eller uthyraren att teckna, men också vi inte finner så anmärkningsvärda, då man vid ett antal tillfällen låtit systemen vara avbrutna p.g.a. avsaknad av eldningsolja, som är en förutsättning för att dessa ting skall fungera. Detta visar att ledningen brustit i planeringen av verksamheten.
Att det dåliga resultatet delvis också skulle bero på svårigheten att rekrytera professionell personal eller arbetskraft i området, anser vi vara svårt för ledningen att bedöma, med tanke på den lilla tid ledningen överhuvudtaget vistats på vår arbetsplats.
Den dåliga sommaren kan enligt vår uppfattning delvis haft betydelse, men med ett bättre management att profilera företaget hade ledningen kunnat förbättra beläggningen.
Vi hoppas och hade hoppats att företaget skall finna en livskraft, vilket vi är övertygade om med en vilja och framtidsplanering.