Insändare: Gårdsförsäljning handlar om landsbygdsföretagande
Signaturen B.M. skriver i sin replik till vår artikel ”Hög tid att införa gårdsförsäljning” (Sydöstran 31 juli) att alkohol såld på en gård inte innehåller alkohol ”av annat slag” än den som säljs på Systembolaget.
Det stämmer, men det är ett dåligt argument emot gårdsförsäljning.
Gårdsförsäljning är inte i huvudsak en alkoholpolitisk reform utan en satsning på landsbygdsföretagande och ökad turism. Utredningen konstaterar också att ett införande inte kommer att ha märkbara effekter på folkhälsan.
Det faller sig naturligt när det rör sig om en reform som skulle möjliggöra försäljning av småskaligt tillverkade drycker, ofta exklusiva sådana, långt ifrån större städer.
”Gårdsförsäljning är inte i huvudsak en alkoholpolitisk reform utan en satsning på landsbygdsföretagande och ökad turism.”Peter Schölander, Christian Orsing och Robin Holmberg, Initiativet för gårdsförsäljning
Att Systembolaget inte ska ställas mot denna satsning på landsbygdsföretagande, det inser också svenska folket. Hela 7 av 10 stödjer införandet av gårdsförsäljning.
Regeringen kan därför med gott samvete uppfylla sitt vallöfte och genomföra denna reform för ökat landsbygdsföretagande och en växande turismnäring.
Initiativet för gårdsförsäljning:
Peter Schölander, kommunstyrelsens ordförande Höganäs
Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande Helsingborg
Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande Ängelholm