Insändare: Har ni glömt Listerlandet?
Efter att tagit del av förslaget till Trafikförsörjningsprogram 2024-2031 måste jag konstatera att Listerlandet, med ca 7500 fast boende + minst lika många sommarboende, har missats i programmet.
”Efter att tagit del av förslaget till Trafikförsörjningsprogram 2024-2031 måste jag konstatera att Listerlandet, med ca 7500 fast boende + minst lika många sommarboende, har missats i programmet.”Arne Persson, Centerpartiet
Listerlandet är en halvö med vatten på 3 sidor.
Detta hämmar den för länet så viktiga befolkningsökningen. Den stora förändringen av bygdens näringsliv kommer att innebära ett ökat resande, som är en följd av nedläggning av fiske och minknäring.
För Lister är centralorten Sölvesborgs resecentrum placerat långt västerut och delvis begränsat av en vik.
Det är bra om man skall resa mot Skåne, men skall man åka österut mot regionscentret, blir det problem.
Jag vill här belysa några exempel:
Om jag bor i Hällevik arbetar i Karlshamn (Sjukhuset, AAK) och vill åka med befintliga kommunikationer är restiden 1 tim o 20 min. Med bil tar det 36 minuter. Sjukvårdspersonal väljer sannolikt att arbeta i Kristianstad i stället, restid 36 min.
Vad gäller högskoleutbildningen i Blekinge så är den svår att kombinera med boende på Lister.
I de stora sommarstugeområdena i Norje och Tocken bor flera som mycket väl kunnat skriva sig i Blekinge men tvekar p.g.a. avsaknaden av kommunikationer och ordentliga vägar.
Förslag:
Busstrafik från Lister via Mjällby direkt till Pukavik.
Pukavik utnyttjas redan idag för busspendling av flera från Lister och Norje för resa österut, efter egen bilresa till Pukavik. Samåkningsparkeringen här är ofta fullbelagd.
I framtiden bör Pågatågen snarast göra stopp på flera platser mellan Sölvesborg och Karlshamn där det idag redan finns mötesspår (Sandbäck och Vekerum). Vissa Pågatåg kör bara till Bromölla p.g.a vi inte utnyttjar dem för matartrafik.
Flygplatsen i Kallinge måste även kunna nås av resande från västra Blekinge.
I dag kan Öppen närtrafik endast utnyttjas för trafik mot Skåne. Önskemål är att även Pukavik finns med som resecentrum. På senaste tid är telefonköerna dit blivit väldigt långa, upptill 100 samtal i kö. Borde finnas möjlighet att beställa digitalt.
Idag utnyttjar jag ofta Snälltåget kombination Buss till Alvesta och tåg vidare mot Stockholm. Finns det något samarbete med Blekingetrafiken här?
I beskrivningen av arbetsmarknadsområdena 4.2.2. ingår Sölvesborg i Kristianstad/Bromölla.
Detta innebär att halvön Lister med Norje/Ysane blir isolerad. Den historiska knytningen till Olofström/Karlshamn är mera naturlig.
Om miljömålen skall nås måste vi redan idag ta hänsyn till Listers speciella läge och rika näringsliv och kultur. Som exempelvis Mjällby AIF, Sweden Rock och Hälleviks Jazzfestival m.m.
Större företag med stor personalstyrka bör absolut ha tillgång till kollektivtrafik.
Hur tänker man när nya motorvägar byggs?
Har man förutsett att olyckor och snöstormar kan komma? Det är till stor nackdel för den landsbygd och de orter man bygger förbi, då på- och av-farter saknas, samt kan vara ett stort problem för dem som hamnar i långa köer. Det borde åtminstone finnas reservavfarter att ta till vid nödsituationer. Detta var en av orsakerna till kaoset i Skåne.
Detta bör vi påtala för trafikverket. E22 sträckan Sölve – Pukavik saknar av- och påfarter. Hur ser det ut på nya vägen förbi Jämjö?
Arne Persson, Centerpartiet Sölvesborg