Rätten till sjukpenning styrs av lagen
När man läser de båda texterna får man intrycket att handläggare på Försäkringskassan gör allt de kan för att neka medborgare sjukpenning – något som självklart inte stämmer. Av alla de som ansöker om sjukpenning första gången får 97 procent sin ansökan beviljad och för pågående ärenden är beviljandegraden 94,5 procent. Så föreställningen att ”avslag är mer regel än undantag” eller att Försäkringskassans handläggare skulle ägna hela dagarna till att leta fel i ansökningar faller på sin egen orimlighet.
Försäkringskassans uppgift är att utreda, besluta om och betala ut många av de ersättningar som ingår i den svenska socialförsäkringen, däribland sjukpenning. Och rätten till sjukpenning styrs av rådande lagstiftning. Uppfyller man de kriterier som lagen ställer upp ska Försäkringskassan bevilja ansökan – i annat fall kan vi inte det. Det är detta som vi menar när vi pratar om rättssäkerhet: att våra beslut följer rådande lagstiftning.
Men med detta sagt är det naturligtvis oerhört tråkigt att läsa om någon som har jobbat på Försäkringskassan och fått en dålig bild av myndigheten. För mig är den bilden dock helt främmande. De medarbetare som jag möter har istället ett stort engagemang för arbetet och trivs på sitt jobb. Det är också något som bekräftas av interna mätningar. Men visst: Försäkringskassan är en stor arbetsgivare med nästan 14 000 anställda, så självklart kommer inte alla medarbetare att vara nöjda. Arbetet som personlig handläggare är ett kvalificerat arbete och vi är också stolta över att vi har ett gediget utbildningsprogram för nyanställda, som pågår mellan åtta och tio månader.
Att jobba på Försäkringskassan – och det gäller självklart både medarbetare och chefer – innebär att man jobbar efter den statliga värdegrunden, som bland annat handlar om allas likhet inför lagen och att lagen styr myndighetens arbete. Lojaliteten hos de medarbetare jag möter är inte mot chefer eller politiker, utan lojaliteten är mot själva socialförsäkringen, mot rådande lagstiftningen och mot medborgarna – det är dem vi finns till för.
Maja Bjarme
Områdeschef Försäkringskassan