Ger upp planerna på Köpenhamnstrafik
– Den kommer att gå i trafik mellan Nexö på Bornholm och Kolberg och Ustka i Polen, berättar Ulf Hoffmeister.
– Det är en linje som de startade för två somrar sen och som de drivit med en chartrad norsk katamaran. Nu ska de alltså ta över min båt för den trafiken.
Det innebär att Ulf Hoffmeister och hans Rederi AB Sandra ger upp planerna på en färjelinje mellan Malmö och Köpenhamn, som skulle konkurrera med Flygbåtarna och Öresundsbron.
– Det var jättejobbigt att förhandla med danskarna. Jag sökte trafiktillstånd hos danska miljöministeriet i november och fick höra att det skulle bli snabbehandling. Sen sade de att de skulle ta sex till åtta veckor - men det tog tre månader.
– När miljömyndigheterna äntligen var klara så var det tullens tur. Från början sade de att det inte behövdes någon visiteringslokal eftersom det var inom EU. Men när jag fått tillståndet och kajplats - då ville de plötsligt ha lokal.
– Den första lokalen som jag ordnade med hjälp av hamnen godkände de inte, men sen lyckades jag få till ett annat ställe.
Så allt var faktiskt klart för trafik. Men i samma veva dök det polska anbudet upp, och Ulf Hoffmeister beslöt sig för att anta det.
– Båten har varit till salu i flera år, säger han.
– Hade jag satt igång Köpenhamnstrafiken nu när det inte riktigt är säsong, är risken är att det hade tagit flera månader innan man börjat tjäna på det.
Vad kommer du att göra nu?
– I början kommer jag att hjälpa polackerna igång med trafiken. Sen vet jag inte riktigt. Någon ny färjelinje är inte aktuell, det är för tungt med alla regler och bestämmelser. Men jag har lite andra smågrejer på gång. Något med shipping blir det. Jag är ju sjöman, säger Ulf Hoffmeister.