Hemtjänsten svarar på kritik
Det var i gårdagens Sydöstran som den svårt handikappade Inga Karlsson riktade svidande kritik mot hemtjänsten i Karlshamn. Kritiken gällde brister i organisationens effektivitet och ökande otrygghet för vårdtagare.
Eva Svensson, äldreomsorgens områdeschef för Karlshamn, Hällaryd och Åryd, väljer att inte bemöta kritiken, av hänsyn till Inga Karlsson och hennes anhöriga.
> Ibland krävs två
Däremot svarar hon gärna på frågor om organisationen.
Senast äldreomsorgen gjorde om sina rutiner var 1997. Då separerade man beslutsfattande och verkställighet inom omsorgen.
– Sedan dess har ingen ändring av organisationen skett, hävdar Eva Svensson.
Att förutsättningarna för enskilda vårdtagare förändras, ser hon som en självklarhet. Förhoppningsvis ändras saker till det bättre.
Detta skulle också förklara varför vissa vårdtagare plötsligt behöver två samariter.
– Ofta krävs två personer för att man ska klara av att vårda, till exempel vid tunga lyft. Ibland krävs att man är två av psykosociala skäl, menar Eva Svensson. Vi har även ett ansvar gentemot personalen.
> Blir inte arga
Enligt områdeschefen försöker man på hemtjänsten att låta vårdtagarna få hjälp av den personal som de är vana vid.
– Vår strävan är att få en god kontinuitet i verksamheten. Men inom hemtjänsten är det oregelbundna arbetstider, berättar Eva Svensson.
Hon tycker inte att man ska vara rädd för att ta kontakt med de som jobbar på äldreomsorgen.
– Vi vill ju veta om vi gör något fel. Vi blir inte arga på den som klagar, bara lite ledsna för vi vill ju göra vårt bästa.
Eva Svensson förstår om vårdtagarna kan känna sig osäkra när de får hjälp av nya ansikten.
– Vårdtagarna är ju i behov av den hjälp som vi ger dem. Vissa insatser kan kräva längre förberedelser, men vi skickar inte någon som inte klarar av jobbet, menar hon.
> Vissa aldrig nöjda
Det är dock inte första gången äldreomsorgen får kritik.
– Sen är det ju så att vissa människor aldrig blir nöjda och det är ju bara att beklaga. Då får vi se till att vi täcker deras behov, säger Eva Svensson. Sedan har vi ju dem som alltid är nöjda.