Karlshamnsbor lurades av telebolag
Det handlar om en förvalstjänst som teleoperatören marknadsfört landet över. Vid en kampanj förra året ringdes ett antal Karlshamnsbor upp.
– Telefonförsäljare som anlitats av företaget lämnade information om produkten och tackade sedan för sig. Men efter några veckor fick de uppringda personerna ett inbetalningskort på 99 kronor, säger Evy Lilja.
Många kommuninvånare blev förvånade över fakturan. Och en del betalade in avgiften, medan andra omedelbart vände sig till konsumentkontoret i Karlshamn.
– Erbjudandet som företaget informerade om gällde en linjeväljare som alltid skulle se till att ägaren automatiskt ringde för den billigaste telefontaxan.
> Ivriga säljare
När konsumentkontoret efter alla klagomål tog kontakt med teleoperatören, backade företaget direkt och lovade att ingen av dem som fått fakturor behövde betala dem.
Staffan Bonnerdal, chef för konsumentvägledningen i kommunen säger:
– Ja, företaget ställde inga som helst krav och det kan ju röra sig om att någon eller några av deras telefonförsäljare blivit lite för ivriga, men det kan jag inte mer än spekulera om.
Det behövs ingen skriftlig beställning för att köpet ska anses bindande. Muntliga överenskommelser räcker.
– Men i en tvist måste företaget kunna bevisa att kunden verkligen gjort en muntlig beställning av en vara, säger Staffan Bonnerdal.
> Inte ovanligt
Tillvägagångssättet att ta betalt för påstådda beställningar är inte alldeles nytt.
– Vi har haft andra fall där företag ringt upp och lämnat information, för att senare skicka hem en påstått beställd vara. För några år sedan fick ett antal kommuninvånare hem 30 liters tvättmedelspaket utan att de beställt något, så helt nytt är det inte, säger Staffan Bonnerdal.