Lugnt läge vid färjan
Blekinge har varit försökslän och passkontrollanterna har slagit i systemet utan att använda uppgifterna.
– Visst har vi haft inkörningsproblem. Det tar längre tid att kontrollera personer och fordon än vi räknat med från början, säger Mats Karlsson.
I fredags blev det strul i datasystemet. Händer det igen kan betyda att passagerare missar färjan därför samtliga fordon och resade ska slås i registret.
– Färjan ligger bara här en och en halv timme och i lördags var det precis att vi hann, säger Mats Karlsson.
En kvart före utsatt avgångstid var alla passagerare kontrollerade.
– Stenaline har sagt att de inte tänker vänta, det finns risk att en del missar färjan.
Därför uppmanas passagerarna att komma två timmar före avgång.
> De måste anställa fler
Kontrollanterna på Verköterminalen har blivit fler för att klara merarbetet. Men polisdistriktet har krävt mer pengar från Rikspolisstyrelsen för att anställa fler. Idag är arbetar åtta kontrollanter vid färjelägret, det behövs ytterligare tio.
Nu kan blekingepolisen upptäcka fordon och personer som är efterlysta i något annat Schengenland.
– Det betyder att en person som är lyst i Frankrike passerar här ser vi det. Då skickas uppgiften till landets databas som sedan ska bekräfta frågan, säger Mats Karlsson.
Nackdelen med SIS är merarbetet, med polisen ser också fördelar.
– Om anhöriga letar efter en försvunnen person kan vi lägga in uppgiften i registret och om personen passerar här talar datasystemet om det och vi kan upplysa individen om att någon letar efter den, säger Mats Karlsson.
> Kustbevakningen utan databasen
– Vi har inte tillgång till SIS än, säger Håkan Gustafsson vakthavande befäl på kustbevakningen. Systemet är försenat.
Därför tvingas kustbevakningen faxa besättningslistorna till polisen som i sin tur gör kontrollen.
– Det har fungerat utan problem än så länge, säger Håkan Gustafsson.