Nordbanken garanterar inget
– Vi kan inte ge några garntier för att det inte händer igen.
Så säger Håkan Lundin, direktör på Nordbanken efter de datafel som retat gallfeber på så många av bankens kunder. I mellandagarna blev det trassel i Nordbankens dataledningar. Inte gick det att få ut pengar ur bankomaterna, och inte heller kunde man betala med sitt kort i affärer, om man var Nordbankenkund. Ordningen återställdes, men i förrgår var det dags igen. Vid lunchtid var datorerna ur spel igen. Kunderna knde inte komma åt sina pengar, och skulle man betala räkningar kunde man inte ens göra det via internet. Finansinspektionen utövade stark kritik mot Nordbanken och konstaterade att sådant här inte får inträffa.
– Helt rätt. Det är oacceptabelt, men när de olika datorprogrammen inte ville samspela fanns inget vi kunde göra, säger Håkan Lundin.
> Utreder felet
Vid artontiden i tisdags hade man hittat problemens kärna, och klockan 23 var bankomaterna igång igen. Just nu utreds var och när felet inträffade, och alla Nordbankens kontor ska få information om detta innan veckan är slut.
– Vi kommer att göra allt vi kan för att ersätta kunderna för det de förlorat. Bland annat betalar vi postavgiften för våra kunder som vanligtvis betalar sina räkningar via internet, men den här gången var tvungna att gå till posten istället, lovar Håkan Lundin.
Han försäkrar också att Nordbanken nu gör allt för att inget i den här stilen ska kunna ske igen, trots att han menar att ingen kan lämna några garantier. För säkerhets skull råder dock Håkan Lundin alla bankkunder att vara ute i god tid. Har man räkningar bör man betala dem direkt.
– Men jag råder ingen att ha en massa kontanter hemma. Det är farligt med tanke på rånrisken.
> Får skärpa sig
Utanför Nordbankens kontor på Ronnebygartan träffar Sydöstran bankkunden Hans Jonsson, som riktar viss kritik Nordbanken.
– Det är klart att de får skärpa sig nu efter allt trassel, det har ju varit extra mycket på sistone.
Får de senaste turerna dig att byta bank?
– Nej, jag har varit nordbankenkund i många år och är i det stora hela nöjd. Dessutom kan nog de andra bankerna råka ut för samma sak, tror Hans Jonsson.