Citatet: Blod och glitter
”Hur många gånger kan ett barns död delas på sociala medier innan det har gått för långt? Vad gör det med oss att bevittna den mest brutala döden i våra instagramflöden bredvid annonser för skor, stegräknare och hudvård?” börjar Nora Adin Fares sin text på Expressens kultursida den 19:e juli.
”Forskning ger oss ett tydligt svar: Vi blir avtrubbade.” fortsätter hon.
Adin Fares skriver:
”Ju mer jag skrollar, desto djupare blir lidandet. Men här och var dyker också en reklamannons för glittriga sandaler upp. Någon filmar en romantisk solnedgång från Skinnarviksberget i Stockholm. En annan har tagit studenten.”
Och:
”Det går inte att undkomma: Sättet vi bevittnar döden på är så ovärdigt.”
Hon fortsätter:
”Det är som att vi inte förstår att palestinier också förtjänar att dö med värdighet, och att vi inte behöver tapetsera deras sönderslitna liv på Instagram för att tycka att det är hemskt.”
Avslutningsvis skriver hon:
”För att kunna vara vittnen som inte blundar för våldet och inte avtrubbas måste några nya grundregler etableras. Den första och den andra och tredje lyder: bilder på döda, sönderslitna kroppar utan namn kan inte delas tanklöst på en plattform som i nästa inlägg visar annonser för glittriga sandaler.
Det är helt enkelt för ovärdigt.”