Stora problem i trafiken efter ovädret
Inställda tåg, översvämmade vägbanor och träd som blockerar framfarten. De senaste dagarnas regn och vindar har fått stora konsekvenser runtom i landet.
I Göteborg är E6:an sedan i tisdags avstängd i höjd med Kållered, söder om stan. Trafikverkets prognos är att vägen kan öppnas igen kl 18.
Just Kållered är enligt räddningstjänsten det värst drabbade området i Storgöteborg. För Ingemar Evertsson, boende i ett radhus i Kållered, är det inte första gången ett liknande scenario utspelar sig.
– Det är en vanlig översvämning. Det är så här ungefär vart femte år. En del får in vatten under husen, säger Evertsson när TT träffar honom.
– Enligt den information jag fått är Trafikverket och Mölndals kommun inte överens om vad som ska göras. Det är en kulvert under E6 som är alldeles för liten, fortsätter han.
Uppmanas hålla sig inne
Även utanför Kungsbacka är E6:an täckt av vatten med begränsad framkomlighet som följd. Likadant ser det ut på en rad olika vägar i Hallands och Västra Götalands län. Samtidigt står tågtrafiken still på flera håll, däribland på Västkustbanan mellan Mölndal och Kungsbacka.
– Där säger man att det tidigast kan öppna i morgon bitti (torsdag) preliminärt. Det hänger på hur mycket vatten som har hunnit rinna undan, säger Katarina Wolffram på Trafikverket.
Dubbla stopp på Västkustbanan
Hallandstrafiken meddelar att det är dubbla stopp på Västkustbanan i Halland. Sträckan Kungsbacka–Mölndal ställdes in under förmiddagen och trafiken beräknas inte återupptas förrän på torsdag morgon. Sedan 15-tiden är det dessutom stopp på sträckan Falkenberg–Varberg. Det finns inga ersättningsbussar men ordinarie busstrafik kör. Alla tåg mellan Varberg och Borås är inställda sedan förmiddagen.
Enligt Hallandstrafiken finns det stor risk att ovädret ska påverka trafiken även under torsdagen och alla resenärer uppmanas "se över alternativa resvägar".
På Västtrafiks hemsida noterades vid 14-tiden över 100 pågående trafikstörningar varav många till följd av ovädret. På flera sträckor har tåg ställts in och busshållplatser stängts.
"Håll er inne"
Efter att SMHI tidigare i veckan gått ut med omfattande röda varningar i en hel rad län finns nu bara en kvar. Den gäller risk för extremt höga flöden i bäckar och diken i Halland och västra Kronobergs län, på grund av kraftigt regn.
Patrik Sönnerstedt, vakthavande befäl på räddningstjänsten i Halland, uppmanar de som kan att hålla sig inne.
– Kan man vara inne ska man såklart vara det och bor man i ett utsatt område är det viktigt att vidta åtgärder i god tid. Man kan förebygga med sandsäckar, pumpar och att bygga barriärer, säger han och uppmanar alla som kan att hålla sig inomhus.
Flera orangea varningar
Enligt SMHI ser regnet i Halland ut att fortsätta åtminstone fram till torsdagen, om än i mindre omfattning.
– De närmsta tolv timmarna får södra halvan av Halland ytterligare 10–15 millimeter och den norra halvan omkring 5 millimeter, säger SMHI:s vakthavande meteorolog Erik Höjgård-Olsen.
Flera orangea varningar – graden under den röda – finns för översvämningsrisk i anslutning till vissa vattendrag i Jämtland, Dalarna, Gävleborg, Halland och nordvästra Skåne. Gula varningar – steget under orange – finns för höga flöden på många håll och blåst längs kusterna.
Många vägar på andra håll i landet har också skadats. Tågtrafiken i Dalarna och Jämtland har störningar, eller inställd trafik, på flera håll på grund av underminerade eller risk för underminerade banvallar.
På torsdagen väntas ovädret Hans röra sig vidare mot Norrland för att sedan lämna landet helt och hållet.
Fakta: Vädervarningar
Gul varning: Vädret kan få konsekvenser för samhället och innebära vissa risker för allmänheten. Störningar i en del samhällsfunktioner väntas.
Orange varning: Kan innebära allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten och allvarliga skador på egendom och miljö. Störningar i samhällsfunktioner väntas.
Röd varning: Mycket allvarliga konsekvenser för samhället och stor fara för allmänheten. Omfattande störningar i samhällsfunktioner väntas.
Källa: SMHI