Fler försvunna kundvagnar förbryllar
Olofströms tre största matvaruhandlarna har i dag en vagnpark på 400 vagnar och av dem försvinner varje år sex procent spårlöst. Vart de tar vägen vet
ingen i dag.
Även om stölderna av kundvagnar inte har de proportioner som i storstäderna, så medger alla handlare som Sydöstran talat med i Olofström att det stora pengar.
Varuhuschef Vincent Karlsson på K-marknad i Olofström vill inte tro att vuxna människor sysslar med att själa kundvagnar utan tror mest att det handlar om ungdomars busstreck.
– Vatten och kundvagnar brukar inte vara någon bra kombination. Allt för
ofta hittar vi våra kundvagnar i Holje å, säger Vincent Karlsson.
Men samtidigt vet han att det finns folk som av olika skäl inte orkar ställa tillbaka kundvagnar och att de så kallade gratispoletterna här kan göra sitt till.
– Men för de flesta kunder, de 99,99 procent, som har ärliga avsikter är dessa gratispoletter bara ett utmärkt sätt att göra det bekvämt för kunden.
– Jag har svårt att tror att en massa kundvagnar skulle stå hemma hos folk.
Vad skulle de ha för användning av dem, menar Lars-Inge Melin, chef på Maxi
i Olofström.
Inte heller tror han på någon större svart marknad även om han kan tänka sig
att svenska matvaruvagnar kan dyka upp i olika länder i östeuropa. Men inte heller han vet var alla dessa kundvagnar spårlöst försvinner.
– Ett ännu större problem har vi med svinnet av kundkorgar. Uppskattningsvis
försvinner tre hundra kundkorgar varje år till en kostnad av cirka 15 000 kronor, säger Lars-Inge Melin.
I dag kostar en kundvagn mellan 800 kronor och uppåt, beroende på storlek, utförande och om de har en myntbox eller inte. Beräknad genomsnittslängd för en kundvagn är cirka sju år. Varje år servas vagnarna för stora pengar; smörjas, svetsas, byts delar och fixas till.
Innan myntboxarnas tid stod ofta kundvagnarna huller och buller på parkeringen efter det att butiken stängt på kvällen. För att få bort kundvagnseländet försökte man installera en kundvagns automat. När man lämnade kundvagnen i automaten fick kunden ett märke att klistra på ett kort. När kortet var fullt löstes det in i mot kontanter. Senare introducerades ett franskt system i Sverige som innebar att man kopplade ihop kundvagnarna och att kunden för att få en vagn måste sätta in ett mynt
för att få loss vagnen. Det har gjorts många tester under åren för att hitta en lösning.
Roger Levine på Matex räknar med att ett tiotal kundvagnar varje år försvinner av deras cirka sammanalgt 130.
– Uppe i Jönköping håller man just nu på med att utvärderar ett projekt med ett nytt elektriskt lås som ska stoppa förlusterna. En elboja som ska försvåra att vagnarna dras iväg från butiken. När vagnarna kommit för långt utanför entrén låser sig hjulen.