Rondell byggs i Listerbykrysset
Med rondellbygget följer att övergångsstället flyttas tio till tjugo meter i västlig riktning - sett från Karlskronahållet.
Vägverket har nyligen också gjort en framställan till länsstyrelsen om en hastighetssänkning. Från nuvarande 70 till 50 km.
> Många incidenter
– Det går inte ha kvar ett övergångsställe och samtidigt behålla 70 km, säger Ulf Andersson, funktionsledare på Vägverket. Verket bedömer att det finns ett klart behov av ett övergångsställe.
– Det bor en hel del folk på vardera sidan av vägen varför det vore fel att inte ha ett övergångsställe, menar Ulf Andersson.
Byggandet av rondellen påbörjas strax före semestrarna och någon gång under sensommaren räknar Vägverket med att den ska kunna tas i bruk.
Trafiksituationen vid Listerbykrysset har diskuterats ofta genom åren.
– Så vitt jag vet har det inte inträffat några allvarliga olyckor i Listerbykrysset, men incidenterna har varit många och vi är medvetna om att trafiksituationen spetsas till när bilisterna ska ut på E 22.
Men när rondellen är klar sker en naturlig dämpning av hastigheten från bilisternas sida och därmed förbättras säkerheten, förklarar Ulf Andersson.
> Fyrfältsväg 2007
Rondellbygget beräknas kosta cirka två miljoner kronor inklusive projekteringskostnader och projektet är inte större än att Vägverket slipper fundera över att gå in i markförhandlingar med kringboende.
– I ett längre perspektiv siktar vi naturligtvis på att göra vägen till en fyrfältstväg, men det dröjer troligtvis fram till 2007 innan detta blir verklighet, tillägger Ulf Andersson.