Bromölla har samma höjdvarning på tågbron
Bron över Tiansvägen byggdes i samband med att stationsläget i Bromölla flyttades till sitt nuvarande läge intill Prima stormarknad. Av flera skäl ansågs det omöjligt att göra backen under tågbron djupare än vad som gjorts idag. Den fria höjden för passerade fordon är 3,5 meter vilket är en meter lägre än vad som räknas som standardhöjd.
I området ligger bland annat nivån för grundvattnet ovanligt högt vilket var en av anledningarna till att vägen under bron inte byggas djupare. En brantare backe hade också gjort det svårt att plana ut vägen på ett trafiksäkert sätt fram till E22:an.
> Ingen ökad oro
Väl medvetna om säkerhetsrisken med en lägre bro beslöt man sig för att investera i ett säkerhetssystem med ljussignaler, samma varningssystem som inte lyckades rädda passagerarna vid den tragiska bussolyckan i Köpenhamn.
– Vi känner ingen ökad oro efter det som hänt Danmark, säger Stefan Apelros, som är teknisk chef på Bromölla kommun.
Han berättar att han själv bara dagarna före olyckan själv fick bevittna att varningssystemet över Tiansbron fungerar som det ska.
– Det var en radioantenn på en buss som utlöste varningssystemet vilket visar hus känsligt signalsystemet är, menar Stefan Apelros.
Han poängterar att de på de flesta håll i landet där liknande låga broar finns oftast saknas varningsystem.
Istället återstår det för chaufförerna att uppmärksamma varningsskyltarna före bron som indikerar på att höjden är begränsad.
> Tvingas backa
I Bromölla har inga olyckor orsakats direkt att den låga takhöjden under bron. Med jämna mellanrum har dock stora lastbilar och bussar och tvärbromsa i nerförsbacken och sedan backa tillbaka mot körriktingen för att kunna komma vidare på andra vägar.
Senast i förra veckan fastnade en lastbil i backen på grund av snön. Som ett resultat av den stillastående lastbilen kolliderade två personbilar på vägen.